onsdag 26 januari 2011

Hovböld ???

Det är så underligt med Condas hälta.

Jag var helt säker på att det var en hovböld, hon hade ju alla tydliga symptom.
Såhär står det om man googlar på hovböldssymptom.

Hovböld
En hovböld ger ofta akut hälta, ibland så svår att hästen blir blockhalt. Typiskt för en hovböld är att hästen inte vill sätta ner trakterna utan vilar bara på tåspetsen. Hästen har också ofta svårt att vända och man ser tydligt i vändningen att den inte vill sätta ner hoven. Andra symptom är kraftig puls i benets nedre del och att själva hoven blir väldigt varm. Det är inte helt ovanligt att benet svullnar.

Hon har ju haft hovbölder förut så jag känner ju igen symptomen, ställer alltså inte alla mina diagnoser efter googelresultat :)

Fredrik tog hur som helst bort skon i måndags, hon fick våtvarmt omslag måndag och tisdag natt.
Idag var ordinarie hovslagaren Jan här, han hittade inte heller nån böld så han satte på skon igen. När jag nu ikväll tog in henne så var hon knappt halt längre.

Jag fattar ingenting, men är jätteglad att hon inte har ont längre, lite flummigt inlägg men ni fattar säkert...

Godnatt !

4 kommentarer:

  1. Hovbölden har kommit ut genom ballen inatt!

    Skönt då kan jag släppa dessa grubblerier ett tag!

    SvaraRadera
  2. va skönt att hon är bättre nu igen=) Tycker det räcker nu era små hästar alltid är de ngn som har ont..

    SvaraRadera
  3. Du ser det ordnar sig till slut, hovbölder har en förmåga att vandra ut av sig själv.
    Nu ser vi fram emot nästa helg då du ska få en rosett till Alexander :-)

    SvaraRadera
  4. haha... för en som inte kan så mkt om hästar låter det roligt att bölden kommit ut genom ballen. hehe, fast nu är ju Conda tjej så jag fattar att det inte är så, men ändå! :D

    SvaraRadera