lördag 8 januari 2011

Busväder...

Ja fy farao vilket väder, det snöar isbitar.

Har just varit ute och grävt fram den understa tråden i skogshagen och jag är totalt genomblöt. Hoppas nu att strömmen grå runt i hela hagen så att ingen liten ponny tar sig ut igen.
Läste på ett forum att hästarna inte känner strömmen i tråden för att de inte har kontakt med marken (det är snö emellan) tycker det verkar konstigt, jag står ju på lika mycket snö och jag får ju stötar.
Får däremot inte lunchgrinden att fungera i den hagen när det är så mycket snö, men Märi ger dom lite hö vid 10 när hon mockat klart i stallet. Och sen får de helt enkelt klara sig utan mat tills Jerry kommer hem vid 16.
Alternativet är ju annars att ha dom i hagen framför stallet, men jag tycker skogshagen är roligare och då bestämmer jag att hästarna oxå tycker det...

Har fortsatt varit duktig och ridit på morgnarna, i torsdags blev det Veikkorundan med Märi och Zonic, vi hade sån otur med vädret då det började snöa och blåsa precis när vi skulle rida iväg. Igår red jag runt Kilstabyn, både travade och galopperade en del, både Conda och jag var svettiga när vi kom tillbaks, det var ju bara 0 grader ute och jag hade pälsat på mig som vanligt. Det jag var lite nöjd med var att trots att Conda var så genomsvettig så var hon inte speciellt flåsig, och bukandades inte inte nämnvärt heller, konditionen kanske börjar bli lite bättre.

Imorgon är sista lediga dagen på länge, nu blir det raka veckor ända fram till påsk, och påsk är sent i år har jag för mig...

Imorgon hoppas jag få traktorhjälp av grannen med att flytta på snön framför stallet.
Måste nämligen åka och hämta ett lass hö så då behöver jag komma åt både transporten och luckan på loftet där det ska lastas in.
Fodrar bara med hö nu, då Topia blev så himla dålig i magen av hösilaget, synd då det var så sockerfattigt.
På onsdag är det dags för nytt blodprov, har bestämt att om värdet ligger under 60 så gör vi uppehåll med Metforminet, ligger det över 60 så får vi öka dosen, men det får vi verkligen hoppas att det inte gör.

Nu byter jag ämne helt.
Varför blir inte ostbågar sega längre?
Hällde upp en skål i onsdagskväll och de är fortfarande inte sega, har vi supertorr luft i huset eller har kvalitén helt enkelt ändrats?
Någon mer än jag som märkt av detta ???

1 kommentar: