torsdag 2 december 2010

Otur, kyla och nya sulor…


Oj vad kallt det är, tycker att det räcker med -10.
Förra vändan det var kallt, för typ 3 veckor sen alltså började vår nya panna krångla, den stängde av sig flera ggr, jag ringde då firman vi köpt den från och de skulle komma ut och titta på den. Besöket har dock dröjt men i måndags ringde de och sa att de kunde komma på torsdag men eftersom pannan inte krånglat nåt mer så sa jag att de inte behövde komma., det går ju inte felsöka något det inte är når fel på.
Men vad tror ni hände när jag kom in från stallet på kvällen när det var -19 ute?
Pannan stängde av sig förstås, jag ringde firman direkt och de svarade faktiskt fastän det var kväll. Så nu kommer de på fredag, känns inge roligt alls att ha betalt tiotusentals kronor för en ny panna som stänger av sig så fort det blir lite kallt.
Det var ju inget fel på den gamla pannan utan vi bytte ju ut den bara för att säkerställa driften då den var 28 år gammal.
Hoppas nu de hittar nåt fel på den, så det går att fixa / byta ut.

I söndags hände det en tokig incident, har bara berättat det för mina närmsta men eftersom allt gick bra och det nu nästan gått en vecka så bjuder jag nu på en bild.
Jag (och Jerry) körde nämligen rakt in i porten på ICA garaget.
El-slingorna i backen ner fungerade inte så det var ren isgata, började bromsa direkt med bilen bara gled, jag såg den stora betongpelaren komma närmre och närmre och jag tänkte nej inte en verkstadsräkning till.
Men jag lyckades i sista stund få sväng på bilen så jag körde i porten istället.
Då kom bilen bakom sulandes på samma sätt och för att undvika att få den i bagaget var jag tvungen att köra fram en meter till genom porten.
Som tur var är ju såna där portar konstruerade så att de släpper i kanterna när något kör på dom, så det blev faktiskt inga märken på bilen konstigt men bra.

Igår fick s60’n nya vinterdäck oj vilken skillnad det blev att köra, de andra hade ju bra mönster såg på stämplingen att de var från -01 så det förklarar nog det dåliga fästet.
Rekommenderar förresten INTE att beställa från http://www.bilhjul.se/ fick betala 300 spänn i frakt sen vägrade dom att köra hem dom, fick övertala dom att köra dom till jobbet (de ville jag skulle hämta dom terminalen i Örebro) och så fick jag släpa hem dom själv. Dessutom var däcken gamla (dock inte från -01).

Kallt är det som sagt, idag får jag åka ock köpa kutterspån till boxarna, torven har frusit så boxarna är stenhårda. Jag måste mocka direkt på morgonen annars fryser skiten också fast.
Sen oroar jag mig för Alexander, undrar om han fryser eller inte, han går ju utan täcke då han har så mycket päls men det kanske inte är tillräckligt mycket päls. Tänk vad bra det skulle vara om hästarna kunde prata ibland.
Jag kanske ska ringa hästprataren…
Idag fick han hur som helst täcke på sig, jag sätter en -20 gräns tills vidare.

1 kommentar: