torsdag 9 december 2010

Garageplatser...

Garageplatser.

Antingen kom vintern väldigt tidigt iår eller så är vi bara väldigt sena att fixa saker.
Är nog kanske lite av båda…
Igår fixade vi iallafall plats i garaget så båda bilarna kunde köras in, jag hatar verkligen att ha snöiga och isiga bilar, de ska vara rena och fina.

På lördag ska vi på dop i Åtorp, och presenten fixades redan i måndags och levererades igår, helt otroligt att jag inte är ute i sista minuten.
Kanske är det för att jag blivit så gammal nu…
Jättefin present blev det hur som helst om jag få säga det själv, och det får jag ju.

På söndag är det korvmakardags, har ju blivit lite av en jultradition nu, älskar verkligen Värmlandskorv konstigt att det kan vara så gott med potatis, köttfärs och lök i en gristarm…

Hästarna mår prima, blev en kvällstur med Conda igår, behöver inte ens ha pannlampan tänd annat än mitt i skogen, snön lyser upp jättemycket.
Omvandlade 30 min ridning till steg som jag kan registrera i stegtävlingen, men det blev bara 2820 steg, hur kunde omvandlaren veta att jag bara skrittade???

Går inge vidare för vårt lag, har hört att det fuskas en hel del i de andra lagen och det han vi ju märkt, lite orimligt är det ju att ledande laget har 25000 steg per person och dag. Folk måste väl göra andra saker än att gå.
20:e december startar nästa etapp så då tar vi nya tag!

Har äntligen hittat en bra hösilage till Topia, det innehåller bara 39g socker per kilo TS.
Förra årets hösilage innehöll 115g.
Diabeteshästar klarar generellt en sockernivå på max 15% dvs 150g per kg TS. Men ju lägre man kan hitta desto bättre är det ju.
Tyvärr är ju detta fjolårshösilage så balantalet är begränsat.

Pratade för övrigt med Strömsholm igår ang Topias medicinering och de tycker jag ska sluta helt med metforminet.
37,5 kan i Topias fall räknas som ett normalvärde, det finns inga studier på om långvarig medicinering med metformin på häst har några biverkningar men det värsta som kan hända är att metforminet på sikt förlorar sin verkan och då finns det inga medel att ta till om insulinnivån stiger skyhögt igen.
Får fundera lite på hur jag ska göra men minskar nu till halv dos igen och fortsätter ta blodprov var 6:e vecka till att börja med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar