onsdag 9 mars 2011

Jobbvecka...

Oj vad fort tiden går, det är redan onsdag och snart är halva jobbveckan avklarad.
Har sagt det förut och säger det igen, tänk om man fick vara hemma jämt, bara vara ute och pyssla med hästarna hela dagarna, sen gå in på em. och laga god mat och kanske baka någon god kaka…
På sommaren kunde man ha en fin trädgård o pyssla i, och på vintern kunde man dola med snön, ha ha.

Igår fick jag ett samtal från min ”husveterinär”, hon hade sett resultatlistan från utställningen och ville bara ringa och gratulera till att det gått så bra för Topia.
Verkligen kul med en veterinär som bryr sig om oss, även om vi inte är så sjuka längre…

Jag har funderat en del på det här med veterinärer, jag och mina hästar har ju 3 veterinärer.
En husveterinär (Karin), henne ringer man om de vardagliga ärendena, typ avmaskning, hostmedicin, blodprov och vaccinationer.
Sen har vi Distriktsveterinärerna, de ringer man bara när det är akuta händelser typ kolik på kvällar och helger. Tyvärr får man ju inte välja vilken vet. som har jour, men jag har de senaste gångerna haft tur då det varit en jättebra vet. (Romana) som haft jour när jag behövt hjälp. Är det däremot Alladin som har jour när jag ringer så lägger jag på, han gör ingenting som jag inte kan göra själv, han lyssnar inte ens på vägbeskrivningen och kör 5 mil fel som han sen fakturerar mig.
Sen har vi ju en klinikveterinär på Strömsholm (Maria), med henne diskuterar jag Topias Metformindoser samt rapporterar alla provsvar så de förs in journalen.

När Carita och jag var på mässan i Gbg så skulle vi försöka svara på en fråga om hur många utryckningar Distriktsveterinärerna gör på ett år, kommer inte ihåg vad vi svarade men det skulle vara kul o veta vad det rätta svaret var.
Kanske får googla lite…

Igår var den vanliga Alexander tillbaks igen, tyckte att han var lite ”off” hela förra veckan, svårt att förklara egentligen men han var liksom inte på hugget som han brukar.
Men igår vad han som sagt som vanligt igen, oj vad vi busade.
Gillar honom jättemycket, Carita du få ALDRIG tillbaks honom.
Skulle ta med honom till Forsby och kvällsmatningen men vägen var så isig så vi fick vända hem efter bron. Tog med mig Conda istället, det var så mörkt så jag ville inte gå ensam..

2 kommentarer:

  1. haha, ingen fara jag vill att han stannar hos dig!!!
    Hittade du något svar på hur många utryckningar de hade?

    SvaraRadera
  2. Ja de hade 59 266 hästförrättningar 2010.
    Trodde det var många fler...

    SvaraRadera