fredag 21 maj 2010

Träning & Sjukling...

Igår red jag och Conda dressyrlektion igen, vi var jätteduktiga denna gång också, mest Conda förstås…
När vi kom hem så blev det årets första duschning, hon var så trött så hon stod helt stilla, det händer inte allt för ofta…

Imorse när jag kom ner till stallet så låg det några slemkluttar utanför Topias boxdörr, trodde hon hade fräst ur sig lite snor då hon varit lite snorig. Gav henne betforen och gick ut med höet till hagen.
När jag kom in igen stod hon o hängde med huvet och det kom betforblandat slem ur både munnen & näsan.
Då fattade jag att hon fått fodersrtupsförstoppning, ringde min snälla granne C som kom o tittade på henne och hjälpte mig att spola med slangen i munnen för att se om hon kunde svälja.
Det kunde hon men vattnet kom upp igen, alltså satt stoppet längre ner i halsen.
Jag ringde distr. vet, hade tur då det var samma duktiga vet. som hjälpte Conda med koliken sist som var i tjänst.
Hon kom ut och gav Topia först en spruta muskelavslappnade sen blev det en slang genom näsan ner i strupen och fram till magsäcken, proppen satt längs ner i strupen.
Var tvungna att ge henne en spruta med lugnande (sedering) innan slangningen då det inte gick att få på henne bremsen., gamla damen har ett väldigt ettrigt humör, även när hon inte mår bra…
Strupen sköljdes hur som helst ur med vatten och när sederingen släppt ska allt vara som vanligt igen, dock får hon inte äta något förrens ikväll, då proppen troligen irriterat strupen så behöver den lite tid att återhämta sig…
Nu hoppas jag verkligen att det är färdigsjukat bland hästarna i Flaängen en lång tid framöver…

Imorgon ska jag på 3-års test med C och hennes ponny Drama.
Hoppas min mobilkamera fungerar då så jag kan ta massa gulliga ponnybilder…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar